De 4 Beteenden som Förstör ditt Självförtroende.

Vad är de mest typiska självdestruktiva beteenden? Håll dig borta från dessa beteendevanor för att inte dra ner på självförtroendet.

1) Söka bekräftelse från andra

De flesta människor försöker göra sig omtyckta och gillade av alla. Men i det försöket drar de ner sitt eget självförtroende och sin egen förmåga att uttrycka och vara sig själva. Självsäkra personer däremot behöver inte göra alla till lags. De vet att alla inte kan tycka eller tänka likadant om allting i livet.

Det är när du släpper behovet av att imponera på andra som ditt självförtroende lyser igenom och som andra faktiskt blir imponerade på riktigt. De personer som verkligen betyder något för dig är de som också uppskattar dig för den du är. Låt aldrig andras omdöme eller åsikter definiera vem du är eller vad du kan eller inte kan göra.

2) Göra jämförelser med andra

När du låter dig påverkas av jämförelser med andra så gör du dig själv en väldigt stor björntjänst. Så fort du börjar mäta dig med andra så ändras ditt beteende som en konsekvens av detta till ett som är tillgjort. Det är då ditt självförtroende faller så fort du är med någon som (enligt din bedömning) är mer ”attraktiv/framgångsrik/bättre” än vad du själv är.

Det är även det som är roten till andra mentala skurkar så som avundsjuka och mindervärdeskomplex. Basera därför aldrig ditt eget värde eller dina förmågor gentemot andra personer. Jämför dig endast mot dig själv och din egen strävan efter att bli din egen bästa version.

3) Att alltid måste ”ha rätt” eller ”vara perfekt”

De flesta av oss har väldigt svårt för att erkänna våra egna fel eller att något vi gått och trott i lång tid visar sig vara felaktigt. När någon påpekar något som svider för egot eller som tvingar dig att visa dig sårbar så bli inte defensiv. Det är när du hela tiden måste vara på vakt för att ses som sårbar eller ”svag” som ditt självförtroende tar en smäll på köpet.

Självsäkra personer kan ta en omgång kritik och fortfarande vara säkra i sig själv. De är heller inte rädda för att erkänna misstag eller göra en förändring om det krävs. Undvik att alltid försöka ”se bra ut” eller ”ha rätt” framför andra. I slutändan kommer det endast att begränsa dig.

4) Att hänga upp dig på ”fel”

Om du låter dina misstag stiga till huvudet så kan du säga adjö till självförtroendet. När dina tankar fastnar i gamla snedsteg och situationer som inte gick som du önskat så går du ner för en farlig väg. När du spelar upp samma scenario i huvudet om och om igen så låter du det påverka ditt självförtroende inför nästa gång du står i samma situation.

Se istället dina misslyckanden som inget annat än rena upplevelser. Vad kan du förbättra till nästa gång? Vilka lärdomar kan du ta med dig ifrån det hela? Häng aldrig upp dig på dina ”misslyckanden”. Ta med dig det viktigaste ifrån händelsen och se sedan till att hoppa upp i sadeln och försöka igen!

De 4 beteenden som förstör ditt självförtroende sammanfattade:

1) Söka bekräftelse från andra

2) Göra jämförelser med andra

3) Att alltid måste ”ha rätt” eller ”vara perfekt”

4) Att hänga upp dig på ”fel”